vår berättelse

SagaBruno Mathsson får uppdraget
Året var 1974. Styrelsen för Sunnex i värmländska Sunne, hade beslutat att söka bredda produktprogrammet som dittills bestått av verkstadstillbehör för exportmarknaderna. En god stol borde bli ett intressant tillskott. På kontoren satt man ju i regel ganska bra men ute i produktionen var det ofta sämre ställt. Där nöjde man sig med mycket primitiva sittmöbler, ibland endast en trälåda täckt med skumgummi. Den bristen borde avhjälpas. Man beslöt att gå grundligt tillväga och anlita en känd formgivare. Valet föll på Bruno Mathsson som accepterade uppdraget. Den världsberömde svenske formgivaren verkade road av att ett litet företag i Värmland tog kontakt med honom för att förverkliga en idé om verkstadsstolar. Uppgiften intresserade honom också. Han hade ju tidigare vunnit erkännande för sina revolutionerande konstruktioner och sin förmåga att designa möbler med utgångspunkt från kroppens former.

Stolen tar form
Som VD i Sunnex var Magnus Norrman ytterst ansvarig för att företaget växte och kom med nya produkter. Men Bruno Mathsson kunde han inte styra och utvecklingsarbetet med stolen drog ut på tiden. Embryot till en sits hade Bruno Mathsson funnit i ett forskningsarbete från Chalmers tekniska högskola. Denna sits bearbetades och Bruno Mathsson konstruerade egenhändigt ett passande ryggstöd. Liksom med alla stolar och fåtöljer signerade Bruno Mathsson var utgångspunkten kroppens naturliga sittställning. Resultatet blev en skålformad sittdyna för att avlasta rygg och nacke tillsammans med ett svankstöd för att ge bästa möjliga stöd under långa arbetspass. Den bakomliggande forskningen och den unika konstruktionen gjorde att Bruno Mathsson förutspådde en försäljningssuccé – vem kan motstå en perfekt stol?


År 1982, åtta år och ett oräkneligt antal skisser senare, premiärvisades stolen vars design och ergonomiska egenskaper redan då låg långt före sin tid. Stolens unika konstruktion letade sig så småningom in bland professionella yrkesgrupper där främst tandläkare uppmärksammade stolens förträfflighet i slutet av 1980-talet. Stolen har sedan dess rönt stor framgång bland kontorsarbetare, arkitekter, tandläkare, kirurger och andra yrken där dess unika formspråk, bekvämlighet och ergonomiska kvaliteter underlättar avancerade arbetsuppgifter under långa perioder i stillasittande position. Kombinationen av den djupt skålade sitsen och möjligheten att justera den oberoende i förhållande till ryggstödet så att varje användare kan hitta en exakt passande sittställning gör stolen unik.


2010 – Stolen Saga
Utifrån Bruno Mathssons geniala design har stolen vidareutvecklats och 36 år efter att Bruno Mathsson först fick uppdraget nylanseras stolen – nu med namnet Saga. Vi har i den nya stolen Saga integrerat vår samlade erfarenhet från 25 år bland professionella användare. Den största förändringen är att mekaniken är helt anpassad för att maximera användandet av Bruno Mathssons sits och rygg, främst med hänsyn till de krav på funktion som finns i en modern kontorsmiljö men även för att framhäva Bruno Mathssons karaktäristiska formspråk.

Stolen har inga utstickande delar eller skarpa kanter och mekaniken har integrerats med sitsens och ryggstödets runda och minimalistiska former. Klassisk skönhet matchad med modern funktionalitet. Stolen Saga är en hyllning till Bruno Mathssons arbete och är en återspegling av hans tidlösa design och revolutionerande konstruktioner.

Stolen Saga är en helsvensk produkt, med svensk design tillverkad med svensk hantverksskicklighet som passar i alla typer av arbetsmiljöer. All tillverkning sker i Sunne, Värmland, där stolen skräddarsys helt enligt kundens krav och med ett stort urval av färger, material och tillbehör. Stolen tillverkas av Support Design AB som idag drivs av Erik Norrman, son till Magnus Norrman.


_____________

Om Bruno Mathsson
Bruno Mathsson föddes i Värnamo, Småland 1907 och är en av Sveriges internationellt mest kända formgivare. Han fick sitt internationella genombrott som möbelformgivare vid världsutställningen i Paris 1937. Hans möbler väckte stor entusiasm och beundran och kom snart att efterfrågas över hela världen.

Bruno fick aldrig någon teoretisk utbildning, men blev upplärd i sin fars möbelfabrik. Genom självstudier fick han upp ögonen för de funktionalistiska idealen och utvecklades till en särpräglad konstnär med en särskild känsla för den enkla, sparsmakade formens skönhet och elegans. Han lyckades förena formskönhet med genomtänkt funktion. Detta har gett honom en plats bland de främsta formgivarna i världen.

Det unika med Bruno Mathssons möbler är att de – trots att de till stor del är formgivna redan på 1930- och 1940 talen – framstår som evigt unga. Samtidigt som möblerna ställs ut på museum säljer de som aldrig förr.